Tips geli - geli sebelum mula semester baru.

by - June 28, 2010

Lagi seminggu mau balik Seri Iskandar GRRRRRRRRRRRRRR. Ya, GRR bermaksud sedang marah dan buat buat garang. Sebab dah terlalu syurga rasa nya cuti kali ni, tiba tiba nak kena masuk sem baru lagi astafalmesfes betul.


Hari ni aku taktau kenapa tiba tiba rajin nak buat entry pasal tips menghadapi peperiksaan. Kepala hotak aku kan, dah la baru nak masuk sem. Tiba tiba sawan ke apa nak buat tips menghadapi peperiksaan. Spoil mood betul. Okay sebenarnya tips ni bukan boleh pakai time exam je, tapi alang alang baru masuk sem, mesti semua orang ada azam baru nak improve CGPA dan dapat better result sem ni kan? Maka, jom lah try apply. InsyaAllah berkesan.


1) Study constant. Jangan nak belagak otak kau boleh tangkap 13 chapter dalam masa 3 hari iaitu waktu study week. Maka, setiap kali bila ada kuiz dan test, ambik lah peluang tu untuk belajar dan buat notes. BUKAN NOTES UNTUK TIRU LA SHETON. Notes untuk senang kau refer bila time final, tak payah menggelabah dah kau ulang 14 kali buat notes bila final, sebab time test kau dah siap siap belajar. Study smart, ah kamonnn.


2) Kepala hotak kita memerlukan input dan output. Bukan input je. Otak kita takkan function kalau asyik baca je tapi kita takde effort untuk keluarkan balik apa yang kita baca. Macam taik hidung, kalau di simpan lama lama tanpa di korek pasti hidung rasa lemas kan? Otak juga begitu. Jadi, apa la salah nya kau gerakkan jari telunjuk kau untuk korek je hidung tu. Dan apa la salahnya kau gerakkan sikit kaki dan tangan kau pergi cari past year dan buat latihan supaya ingatan nenek (seperti aku) dapat di tajamkan. Walllla.


3) Tumpuan dalam kelas penting HAHAHAHA sumpah yang ni aku payah sikit. Aku taktau kenapa dalam kelas aku kuat berangan. Hari hari niat pergi kelas nak tumpu, tapi last last mula lah datang berangan nak naik kapal cruise dengan Fayed Kamil ceh weh geli gila. Jangan ikut perangai aku dan percayalah, tumpuan dalam kelas adalah ibu kecemerlangan ewohhhhhh.


4) JANGAN KEDEKUT ILMU ITU YANG PENTING.


5) Baca Yassin setiap hari selepas maghrib, insyaAllah hati akan tenang bila nak jawab peperiksaan dan Allah permudahkan jalan kita.


6) Kalau rajin, buat solat Duha untuk mohon rezeki dari Allah, mintak di terangkan hati. Cara melaksanakan Duha. Doa solat Duha ;


“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu . Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”



7) Solat dan doa ye kanak kanak. Kalau kita tak ingat Tuhan, masa kan Tuhan nak ingat kita :)


8) Jaga pemakanan. Makan ikan dan tempe banyak banyak. Bagus untuk otak.


9) Ok tu je la kot.

10 ) Akhir sekali, selamat maju jaya ke semester baru kawan kawan. Semoga semester ni lebih baik dari semester akan datang. Amin. Dan tadi before aku buat post ni, aku pun bukak la balik folder Seri Iskandar sebab nak ambik mood balik masuk sem baru kan. Kena ada mood weh kalau tak, harem aku nak balik.



You May Also Like

0 Comments

Total Pageviews