Thursday, November 25, 2010

Konspirasi yahudi : Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis?





*Bukan aku buat ni. Aku share dari Facebook.


Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....

1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15,000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 2 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pengeluaran tebu untuk gula rantau ini...

Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas

Feb 1512: Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso. Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah...

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)

Alfonso: selamat pagi

Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang

Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15,000 bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya

hang sihat, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang kat mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang dan macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri....... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ... :)






Padan muka kau.

16 comments:

zidEL zhafiz said...

start bace dpd mula dlm hati terdetik..
"fuyyoohh..hana teror SEJARAH..subjek yg mostly student x ske"
ahaha~~~=P

waRDah @ QiQi said...

hahaha.. dah agak daa.... :D

AdlieMusa said...

=___= da excited da bace tajuk. ceyt.

john bert said...

kelakar tau akak ni.

zarifahmr said...

baru balik bercuti kat negeri2 tu..tergeliat jugak lidah nak bercakap loghat sana..almaklumlah lidah jawa ;)

hannamaruku said...

@ zidel
kah kah jangan pandang ku sebelah mataaa

@ wardah
haha bagus bagus

@ adlie
padan mukaaa :P

@ john lettew
mafia gila

@ zarifah
nak tengok lidah tegeliatttt

twinkle twinkle said...

ahha best best ;D

mlle tqa said...

waaahh..bole ingat eh semua tarikh ..boleh amek law nie.hehe :p

Ogy said...

salam ziarah hana..nice blog...

nway...nice entry too....cissssss

hannamaruku said...

@ twinkle
geeeeeee

@ tqa
i copy paste ahh hehe

@ ogy
tq

Fatul Akrul Ramli said...

koajaq

hannamaruku said...

@ fatul
come on la budak utp kot?

shaffique said...

tertipu la plak. haha. ;)


My latest entry : Kasut Adidas Superstars Facebook Dan Twitter

myra said...

huhuhu..gila baca dengan penuh serious mula2..wlupon tak mnt sejarah..BW here..hehe..nice

hannamaruku said...

@ shaffique
hehe

@ myra
sebab keyword dia yahudi kan kan haha

adrenalin said...

comel.
:)