Satu dua pilihan.

by - March 12, 2011




Semua orang di beri pilihan, sama ada nak hidup atau mati. Siapa yang pilih untuk mati, maka mungkin sekarang dia tengah cari ridsect untuk ditelan sekilo dua, atau paling cliche skali adalah tutup pintu tingkap rapat rapat, ambik tali rafia ikat dari atas, dan 1 2 3 go. Rapatkan leher di tali, lepaskan tangan dan tadaaaaaa. Mati.


Lalu tinggalkan notes, bai ayang abang nak merambus mati dah ni. Sape suruh ayang curang, kan abang dah bunuh diri.



Farid Kamil jambu, atau berbulu?


Atau pun, cuba lihat 10 jari kau di tangan. Semua orang di beri pilihan, sama ada nak guna tangan untuk memberi, atau mencuri. Ada juga orang lebih kreatif, membuat pilihan untuk korek hidung, berlandaskan jari mana yang lebih kecik. Maka tidak hairanlah kalau kau tengah berenti kereta depan trafic lite, tiba tiba nampak sorang pakcik tengah korek hidung pakai jari kelingking dia sebab ibu jari dengan jari telunjuk besar sangat tak muat masuk hidung. See? Semua orang di beri pilihan kan?



Sama dengan hidup, bila kau dikelilingi dengan banyak peluang dan agihan nikmat dari Tuhan. Dan sebenarnya lagi banyak pilihan, lagi banyak dugaan. Sampai tahap bila semua pilihan kau dah jadi maximus dan otak kau sampai dah tepu tak boleh nak fikir nak pilih yang mana satu, pada masa itu kau perlukan ahli ahli nujum bijak, iaitu orang orang tua berpengalaman untuk lead kau ke jalan membuat pilihan yang betul. Atau fitrah manusia, yang bila dia dah taktau nak turn to siapa siapa, last last sekali mesti dia Istikharah mintak kat Tuhan, kan?



Tapi apa yang berenang renang dalam fikiran aku sekarang adalah, pilihan untuk mencari teman hidup. Kenapa ada perempuan yang masih akan berkahwin dengan teman lelaki dia yang dia tau kaki pukul, atau kaki maki, atau kedekut dan berkira, atau tidak langsung hormat orang tua, atau yang tidak fikir masa depan, atau sebenarnya adalah kaki perempuan, atau sebenarnya tak sembahyang, atau errr.



Masalah dia sekarang, setiap manusia di beri pilihan untuk pilih yang terbaik, tapi kenapa masih ada orang pilih yang terburuk bila mana dia tau benda tu akan tetap mudaratkan dia satu hari nanti?



Nafsu, tidak?



Ya.



You May Also Like

8 Comments

  1. emm, sgt betol.cari la sampai kite rasa die yg baik untuk kite kan :) baik sedar sebelum terkena

    ReplyDelete
  2. hmmm..myb dia rasa lelaki tu bleh berubah n nk bg chances dekat lelaki tu dulu....married is like a gamble of ur life....kadang2 kawin ngn org baik pun, tetiba dia berubah jd org yg kita dh xknal n xfaham.....everything depends on time and situation jugak.....

    ReplyDelete
  3. tu lah pasal. guwa pon pelik.
    ish! jom sama2 pikir.. zass~

    ReplyDelete
  4. bukan sebab dia tahu lelaki tu akan memudaratkan dia..tapi sebab dia harap suatu hari lelaki tu akan berubah..

    ReplyDelete
  5. kalu FK, sy tamak, dua2 pun nk..haha :D

    ReplyDelete
  6. humangai..blog kamu best la! 1st time datang sini!
    jari kecik utk jentek boipren. ibu jari utk korek idong sbb lobang idong beso..apedehal?
    AWAK YANG MANIS

    ReplyDelete
  7. kenal hati budi masa bercinta harap harap bahagia selepas berumah tangga. petik jari, manusia berubah sekelip mata..hmmm

    ReplyDelete
  8. Yeah betol tuuu. I pon tak faham kenapa bila ada org yg lagi baik, tapi dia nak jugak org yg dia tahu dari mula lagi at the end akan buat dia menangis. I like ur entry. +800!

    ReplyDelete

Jom komen.

Total Pageviews