Kehadapan hana cemas,








Harini aku pergi kedai fotostet. Sebab nak print resume dengan cover letter bonyok bonyok. Masa kat kedai, aku telah meletakkan handphone aku di atas meja. Apabila aku dalam perjalanan pulang ke rumah, aku telah menjerit di dalam hati EH ALAMAK MANA HANDPHONE AKU? MANA HANDPHONE AKU? Lalu aku dalam keadaan gabra telah pergi kembali ke kedai terbabit lalu pergi cari handphone aku di atas meja kedai tu. Tapi malangnya tidak berjumpa. Aku pening. Dan hampir menangis. Terus ingat dosa dosa lampau, yang boleh di jadikan sebagai bala lalu menyebabkan handphone aku hilang. Aku pinjam handphone orang kedai nak misscall handphone aku, tengok tengok handphone aku sebena ada dalam pocket.




Ohhhh. Bangang jugak aku. Rupanya aku dah angkat handphone letak dalam poket. Ingatkan tertinggal atas meja. Fail kan aku? Memang failed.




Pernah juga terjadi kes kes lain, seperti spek mata suka hilang. Menggelupur aku cari satu rumah, tengok tengok aku pergi selit kat atas rambut. Acah acah spek hitam tu, yang orang dok bukan main sangkut kat atas rambut bila masuk supermarket? Aku pun nak jugak, tengok tengok sendiri sorok atas rambut, sendiri lupa spek letak kat mana.



Fail kan aku? Memang failed.




Baru baru ini juga telah terjadi satu kes di kl central. Masa tu dah kelam kabut makan laju laju kat MCD. Lepas tu letak beg aku kat bawah meja. Maka bila dah jadi kelam kabut, apa pun tak boleh, aku terus berlari menuju ke platform 2 sebab train balik Ipoh dah membuat panggilan yang terakhir. Disebabkan diri ini di lahirkan menjadi seorang pelupa dan kelam kabut, maka beg baju aku tertinggal di dalam MCD. Patut la masa turun eskelator aku rasa macam apahal ringan sangat badan aku lenggang lenggok tali kecapi. Nasib baik mempunyai kawan yang seperti XMEN telah mengingatkan aku tentang beg aku, maka dia dengan kadar cepat pergi lari naik balik kat MCD dan ambik kan beg aku. Dan time tu train dah nak jalan, dan beg pula tertinggal, dan yes, fail kan aku? Memang failed.




Ya, dan kau semua boleh mula panggil aku dengan nama baru. AKAK CEMAS. Cemas ini dirujuk kepada cemas tak tentu pasal tanpa sebarang sebab. Boleh jadi kadang kadang tak cemas langsung, sampai lupa banyak benda nasib baik woh ada orang yang tolong ingatkan, yesss. Dah boleh tukar dah nama kau kat facebook. Norhana Rosmida Cemas.











Search This Blog