f

Friday, November 11, 2011

Barang kita yang hilang.






Aku taktau apa yang salah dengan bulan ni. Banyak sangat benda yang 'makan' duit aku. Yang tu tak kena yang ni tak kena, semua pakai duit. Tapi bila fikir balik, mungkin takde rezeki. Banyak tu je rezeki Tuhan nak bagi aku bulan ni. Lagipun kalau duit simpanan kau ada 4 juta dalam bank pun tu belum tentu hak mutlak kau. Walau kau simpan duit kau dalam peti besi 4kilo pun, belum tentu weh tu kau punya lagi.


Sebab semua benda yang kau ada dalam dunia ni bukan kau punya. Semua nikmat kau ada dalam dunia ni lagi lah bukan kau punya. Dia milik Allah. Bila bila masa Dia boleh tarik balik. Keluarga kau, kekasih kau, duit kau, kereta kau, rumah kau? Anytime Tuhan boleh tarik. Ramai orang tak ingat kot, kita hidup ni, semua pinjaman.



Kecuali bila kau keluarkan duit kau untuk sedekah dan buat amal jariah. Yang tu baru duit kau. Jadi cuba calculation balik, dah berapa dah duit sebenar kau dalam tempoh setahun ni? Silap silap tak ada langsung kau buat sedekah, maknanya sungguh miskin rupanya kau ya. Satu sen pun sebenarnya kau tak layak untuk punya.



" Allah beri, Allah tarik kembali. Allah beri kita harta, Allah juga menariknya kembali. Bukankah itu adat orang meminjam? Kita hanya meminjam harta daripada Allah. Dan jikapun kita katakan kita pemegang amanah Allah, maka sifat orang yang memegang amanah ialah suatu masa dia terpaksa memulangkan semula semua amanah kepada sang empunya. Ketahuilah, hidup kita, mati kita, semua yang kita miliki, adalah milik Allah. Maka jika itu yang kita yakini, apabila kita kehilangan sesuatu, apakah kita akan bersedih? Tidak. Kita tidak akan sedih.


Ada orang kehilangan harta benda - 1000 nilainya, 2000, 3000, 4000 hatta 1000000 hatta berapa pun, kalau kita yakin bahawa itu milik Allah dan sudah tiba masanya untuk kembali kepada Allah, mengapa harus berdukacita? " - Dr Badrul Amin Bahron



Laaa tahzan. Jangan bersedih.




0 comments:

 
Norhana Rosmida