Lalalala kerja.

by - November 03, 2011





Serious aku tak boleh tidur. Terjaga pukul 4 pagi lepas tu ternangis sebab kaki sumpah lenguh gila. Nak tidur pun terus tak datang mood. Kerja dah la masuk pukul 7. Aku sekarang cuma berdoa yang kaki aku terus menerus lenguh supaya aku dapat ambik MC lepas tu tak payah pergi kerja. Kan dah satu nikmat dunia ke 14 aku dapat harini.


Entahlah aku pun taktau nak cakap apa. Kalau sembang pasal kerja, mungkin lebih menjurus kepada perbualan matang yedak? Aku cakap terus terang, aku adalah bukan seorang KL-oriented. Yang memang takkan boleh get used untuk duduk KL. Aku bertahan kerja kat sana 2 bulan. Jadi recruiter kat satu agency. Aku suka gila kerja tu, tapi environment KL yang lemas sesak, di tambah dengan gaji sikit terus buat aku turnoff nak kerja lama lama. Mana tak nye, pagi pagi naik bus, dah rasa macam aku ada kat Yogjakarta ke apa? Driver Indon, konduktor bus indon. Passenger lagi la pakej bangla sekali. Mampos tak layan, muka aku pun dah jadi indon. Ke muka aku memang hari hari macam indon? Kekekeke.



Lepas tu dapat job offer kat Ipoh, maka aku kembali ke Ipoh. Heaven tak heaven lah. Kerja memang penat tapi apa lagi nak fikir? Hari hari tak payah keluar duit, mak dah masak. Cuma nak fikir modal minyak kereta je. Tu pun tahan RM 10 seminggu sebab gigih tengah tengah panas gila pun aku tak bukak aircond jimat punya pasal. Apa nak di kisah ketiak peluh se tan dua asalkan duit jimat sehingga boleh kumpul duit beli rumah seunit dua? Wah gitu. Ah, asalkan duduk Ipoh hari hari tak jumpa Indon. Asalkan duduk Ipoh hari hari tak makan asap bus driver Indon bawak. Lega mak long.



Aku bersyukur sebab kerja aku di kelilingi orang orang positive. Sebab biasa la budak pendek macam aku mana reti bersyukur. Setiap 2 saat nak mengeluh weh penat weh penat. Tapi itu lah dia, Tuhan tau aku kadang kadang tak kuat, maka bila ditemukan dengan kawan kawan sekerja yang positive, aku pun jadi acah acah positive. Walau dalam hati kadang kadang WEH APA NI KERJA MACAM NAK MAMPOS AKU NAK BERENTI, LIKE VERY NOW. Maka berbekalkan hati tulus murni Dr Fadzilah Kamsiah, kawan kawan datang kepada aku dan kata, HANA, JANGAN LA SEDIH. KITA KERJA KENA HAPPY. LEBIH SEPARUH MASA MENGADAP KERJA, SO BILA ORANG TANYA, KERJA KITA BEST KE TAK, KITA CAKAP JE BESTTTTTTTTTTTTTTTTTTT SANGAT. BARU RASA MOTIVATED NAK KERJA.


Itulah tu. Besttttttttttttttttttttttttt sangat kerja. Tu pasal kaki lenguh tiba tiba pada jam yang tak logik iaitu 4 pagi lepas tu sorang sorang syok sendiri update blog. But yes, aku fikir balik, kerja apa yang tak penat? Yang tak stress? Kerja tu rezeki Tuhan bagi, indirectly nikmat yang kadang kadang orang rasa macam satu beban. Walhal benda tu yang bagi kau duit. Ada yang maki maki kerja dia sendiri, semua benda tak kena. Padahal benda tu la rezeki yang Tuhan dah janjikan kat kau. Masih merungut lagi? Nasihat aku pada diri sendiri.


*Grateful*



Oh anyway, sejak kerja retail ni, aku baru tau yang rupa rupanya, dalam dunia ni ada dua brand kicap. Satu Kicap Cap Badminton. Satu lagi Kicap Cap Bola Sepak. Sumpah tak tipu.



Dan sejak kerja kat retail ni, aku dah pernah pecahkan dua barang dah. Satu perfume dan lagi satu lampu. Sekarang semua boleh panggil aku hana pecah. Baru rasa ganas. Berani play play dengan aku, ha tunggu sikit jam. Lepas ni aku pecahkan muka orang pulak.




You May Also Like

0 Comments

Jom komen.

Total Pageviews