Too good to be true





Pernah tak kau rasa macam kau dapat something yang too good to be true? Kau tau dia macam mana? Macam hari hari kau bangun tidur, kau pegi double confirm balik dan pastikan sebena kau tak mimpi. Bila tengah duduk rilek tiba tiba kau rasa badan macam melayang eh aku ni mimpi ke? Cuba terajang dan blender diri sendiri dalam mixer tapi memang kau tak mimpi pun!


You see, too good to be true story can be real you know. So, you can start dreaming from now and have faith. Bersangka baik dengan Allah. And believe me, you'll make it someday. Someday one sweet day.


And I did it.


"Jika sesuatu yang diharapkan berlaku tidak berlaku, sabarlah. Belum tentu ia satu keburukan. Sering kali keberkatan, kebaikan, kejayaan yang dibungkus oleh takdir dengan kepahitan, kerugian dan kegagalan. Sering kali kita gagal melihat hakikat ini ketika ia sedang berlaku, namun apabila sedikit masa berlalu barulah kita sedar, rupaya Allah takdirkan kita berundur ke belakang untuk mengambil lajak bagi melonjak lebih tinggi dan berlari lebih jauh ke hadapan."


Syukur 2012.



PMR (PenamparMuRingan)




Bila sembang pasal PMR memang serious kelakar. Teringat balik time aku dapat stret a lepas tu malam malam nak tidur lepas tu abah kejut aku bangun tidur dan TADAAAA. Aku dapat hengpon Nokia 3310 sebagai hadiah. Time tu tak payah cakap la punya seronok sampai lompat lompat. Aku ingat lagi hengpon tu kaler hitam. Esok tu bangga sekilo bawak hengpon pegi sekolah. Bila bosan bosan lepak luar rumah bajet nak show off kat jiran sebelah yang aku dah ada hengpon pada umur 15 tahun kau ada ke? Gigih gila pegi setting lepas tu play semua nenek ringtone yang ada time tu. Apa benda la punya turr geli dowh bila ingat balik kahkah.



Time muda muda mana ada simkad yang murah macam sekarang, 8.50 pun boleh dapat. Dulu sekali nak beli simkad kena ikat perut simpan duit belanja sekolah 14 tahun woi baru la dapat simkad Digi. Time tu simkad mana ada dalam plastik sekarang ni. Kena hingus pun boleh lebur. Dulu dulu simkad dalam peti besi, kotak segi empat sumpah aku ingat lagi kotak tu 60 rengget harga dia, tercirit ke tak tu?


Dan aku juga melalui jaman jaman yang mana sms time tu mahal lagi, sekali hantar 20 sen. Lepas tu baru la nak turun jadi 10 sen kalau friends and family tu pun dah rasa gila jebon punya murah. Sekarang ni kalau 8pax celcom 0.005 sen je hai la hai. Untungla!



Ucapan tahniah kepada adik. Aku dah niat dah nak bagi something kat dia kalau dapat 9a. Tapi, nampaknya tak payah la. Sebab dia dapat 8a 1b. Yes. Selamat duit aku. Kehkeh.




Like a boss





Masa aku mula mula masuk orentasi kat tempat kerja sekarang, aku dan budak budak baru lain di kumpulkan dalam satu bilik. Sebab nak ada sesi briefing pasal company dan training apa bana semualah. Then masa hari pertama aku sampai, tak silap aku pukul 9.05 minit kehkeh aku memang tak pernah punctual tapi sekarang mungkin lebih punctual sedikit sebab bapak aku pegi cepatkan semua jenis jam yang ada kat rumah kepada 10 minit lebih awal. Sebab tu la aku pagi pagi bila nak pergi kerja jadi kelam kabut macam ribut bersiap sebab menggelabah ingatkan dah lambat tapi rupanya telah ditipu siang siang oleh bapa sendiri. Dah la jam dalam kereta aku pun bapak aku pegi tukar jadi cepat YA ALLAH. SABAR JE LA ADA BAPA CARING MACAM NI YANG TAHU ANAKNYA JENIS PUNCTUAL GILAAAA *mata ke atas tangan buat peace*



Masa tu aku ingatkan aku yang paling lambat. Tapi rupanya dalam pukul 10 ada lagi sorang budak datang. Masa tu first impression aku macam, eh dia ni siapa? Dia apply untuk apa? Kenapa muka macam tua? Salah tempat ke? Datang dari mana?


Dan aku rasa macam bukan aku sorang je yang fikir macam tu. Budak budak lain pun tiba tiba macam tengok budak datang lambat tu pelik gila. Sebab setahu aku, jawatan aku sekarang untuk budak diploma dan degree, lepas tu semua budak budak baru yang datang training dengan aku time tu semua muka umur awal 20an. Berlainan betul dengan budak yang baru datang ni. Kesian sangat aku tengok dia. Macam tak terurus, muka dia macam HAI SEMUA, TENGOK MUKA AKU, KESIAN KAN......


Tapi dah lama lama bila budak budak baru jadi rapat, baru lah aku tau. Budak tu umur dia dah 30 lebih, tak kawen lagi, ada DEGREE IN RETAIL MANAGEMENT UiTM Shah Alam. Dan kau tau tak apa part yang paling sedih dalam hidup dia? Sebelum dia dapat kerja kat tempat kerja aku, dia pernah jadi operator kilang dan security guard. Aku tanya dia, kenapa kau tak kerja kat retail je? Dia jawab, dia pernah kerja kat satu retail, tapi tempat tu bagi dia gaji sikit gila tak berbaloi dengan degree yang dia ada. Lepas habis je kerja kat situ, dia jadi lost dan try apply kat semua tempat, tapi dia tak dapat. Maka dia end up habiskan sisa sisa hidup dia dengan apply apply kerja kat kilang dan latest kerja dia as security sampai la dia dapat kerja kat tempat kerja aku sekarang.



You see, kesian kan kat dia? Degree holder berumur 30an yang mungkin pada tahun 2011 dah boleh jadi kaya raya dan ada semua benda, tapi pada umur 30 lebih baru dia nak panjat gunung kejayaan dan cari tujuan hidup dia. Mungkin aku boleh cakap dia kurang bernasib baik pada awalnya, tapi aku percaya yang kejayaan pada setiap orang akan datang. Cuma bergantung kepada masa, ada orang cepat dan ada orang lambat dapat kejayaan tu. Walaupun dah 13092483492384509438509385 cuba. Reason dia mudah, sebab Tuhan tak izin lagi kau capai benda tu. Tuhan tak izin lagi kau ada di tempat yang paling tinggi tu. Sebab Dia lagi maha mengetahui apa yang terbaik untuk kau, betul?



Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan" (Riwayat Al-Bukhari).



Bila dah start kerja, aku tak pernah tengok kawan aku tu mengeluh sikit pun. Apa yang senior suruh buat, dia ikot. Setiap masa kerja aku tengok muka dia tak pernah mengulat sekali pun. Maka memang dari situ aku nampak dia ada passion dalam retail. Dan aku cakap kat dia, WEH KAU KERJA LA KUAT KUAT. BAGI SEMUA ORANG NAMPAK KAU BAGUS DAN RAJIN BUAT KERJA. AKU HARAP KAU DAPAT JADI DIVISION HEAD DALAM MASA 2 TAHUN, INSYAALLAH. AKU DOAKAN KAU!



Dan sejak dari tu, aku sengaja mula panggil dia dengan gelaran BOS. Yang paling best sekali, semua budak budak batch aku yang baru masuk dah start panggil kawan aku tu BOS. Aku memang sengaja bagi dia gelaran macam tu. Dan bagi semua orang terbiasa panggil dia BOS. Sebab kan lebih 40 kali orang sebut kita dengan satu gelaran, benda tu sebagai doa?



Sesungguhnya, tu memang doa aku buat dia. Tak lama lagi, segala kesusahan dia akan berbaloi. Dan aku bukan saja nak dia jadi like a boss, tapi boss betul betul yang happily ever after wah macam cerita dongeng ke apa ni nak happily ever after pulak.


Amin!


Can consider this as wordless ah?








Asbab dosa




Aku tak tolak lawak kasar. Tak tolak lawak bodoh. Tak tolak lawak pedih. Kau bahan macam mana pun, aku tak tolak. Aku telan. Sapu habis. Sebab at the end of the day, benda tu cuma lawak. Untuk bagi kau, aku, jiran kau, moksu kau, posmen kau ketawa.


Tapi bila orang dah start sembang pasal fizikal kau, I can't take it anymore. I seriously can't take it weh.


"Berhati-hatilah tentang apa yang kamu perkatakan,
terutama tentang fizikal seseorang.

Walau dengan niat bergurau atau mengusik,
mungkin tanpa sedar membuat dia kecil hati dan rendah diri.

Kekurangan dia itu adalah ujian buat dia,
maka jangan sampai menjadi asbab dosa buat kamu."


Titik.



Cerita hati






Dalam department aku, ada sorang staff, india. Budak lagi. Dalam 18-19 tahun. First time aku tengok dia, aku taktau kenapa aku dapat baca yang dia memang degil, keras hati dan panas baran. Tapi sebenarnya, jauh dari semua 3 sifat tu, aku tau dia ada satu hati yang jujur dan innocent. Aku taktau kenapa aku rasa macam tu. It's like I can feel it. Macam dalam diri dia, aku tau yang dia simpan banyak sangat rahsia. Yang menyebabkan dia berperangai macam tu. Maklumlah. Aku kan pawang. Heh.


Since aku tau dia degil dan keras hati, maka aku tak pernah cakap kasar kat dia. Sebab aku tau orang macam tu kena ambik hati dia dulu, bagi dia trust aku dulu. Baru dia akan cerita apa sebenarnya plot cerita hidup dia. Tak, bukan aku cuba jadi mak enon nak kepoh kepoh tau pasal hal dia. Sebab first thing yang aku nampak dalam diri dia, dia jujur. Naif. That's why aku jaga hati dia, dan cuba build trust dalam diri dengan dengan aku. Aku nampak setiap hari dia sorokkan sesuatu. Cerita hidup dia.



Kau tau? Kadang kadang aku tengok dia, seolah olah kanak kanak hyperaktif yang nak perhatian. Macam 'sakit'. Dia pernah pegi tiup plastik lepas tu pegi letupkan depan customer. Lepas tu dia gelak. Dan customer tu tekejut dan sound dia BODOH. You see, nampak kat situ yang dia macam just nak have fun, nak cuba gembirakan orang lain, tapi dengan cara salah. Cara naif. Sebab tu aku rasa ada sesuatu dalam diri dia yang dia simpan, yang dia nak lepaskan kat orang. Sunyi. Sepi. Dalam hati dia sunyi, dia cuba nak get rid. Tapi dengan cara yang salah.



Maka semalam, dia datang kat aku. Dan cerita.


" Hana, you tau ke? Saya sangat sayang kat u. Saya suka kawan dengan you. Kalau saya cerita you jangan terkejut. Mak saya dah lama meninggal. Masa saya umur 13 tahun. Lepas dia meninggal, semua benda saya buat sendiri. Saya seorang. You tau ke, saya memang kat rumah sorang sorang. Saya balik kerja, kakak saya dah tidur. Ayah saya memang tak cakap dengan saya. Hari hari duduk bilik saja. Abang saya tak penah balik. Asyik keluar lepak. Saya memang seorang tau. Tengok tv seorang. Makan seorang. Basuh baju sendiri. Semua saya buat sendiri. Saya sayang mak saya. Dulu saya hanya bercakap dengan mak saya. Saya pendiam. Tak cakap dengan orang lain. Suka cakap dengan mak saya saja. Tapi sekarang, mak saya dah takde. Saya sedih sangat tak henti menangis. Tapi lepas tu, saya fikir, takkan la saya nak selamanya macam ni. Sebab tu saya cuba jadi gembira. Saya jadi banyak cakap. Sebab saya taknak jadi sedih sebab mak saya dah tak ada."



The moment dia sebut pasal mak, aku terus menangis. Dia jangan cakap la memang nangis jugak. Dan dari situ aku tau kenapa selama ni perangai dia pelik. Pelik macam she's hiding something. Ada sesuatu yang dia tak keluarkan. Despite semua yang dia hadapi, sikit pun aku tak penah nampak dia mengadu dia sedih dengan hidup dia. Sikit pun tak. Muka dia seolah olah dia cukup dengan semua benda. Nak dibandingkan dengan aku? Rosak.


Tapi satu benda yang paling terkesan dalam hati aku, bila dia cakap,


" Bila you marah, saya cepat tanya, Hana you marah ke? Saya tak suka you marah. Saya mesti jaga hati you. Sebab tu saya sayang orang yang sayang saya. Saya tau susah nak curi hati seseorang. Bila dapat, hargailah."




Hujan





Sebanyak kiraan hujan yang turun malam ni,
Sebanyak mana nikmat yang diberi,
Mohon cukupkan rasa hati aku.
Mohon cukupkan rasa sebak dada aku.
Mohon kembalikan semangat ini yang hilang selalu.


Mohon akar hati ditunjangkan,
Mohon pendirian tidak dilalangkan,
Mohon esok masih ada harapan.


Tuhan tolong kabarkan berita baik selama sabar aku menunggu.
Tolong kabarkan ya tuhan.
Aku tunggu.


Lidah sailormoon





Setiap kali bila security kompleks call department aku suruh paging, aku memang orang paling eksaited nak pegi. Bukan apa, bila dapat buat pengumuman, walaupun tak banyak, sikit pun jadi la nak rasa macam wow aku sungguh cute bila buat pengumuman kat shopping kompleks kekeke. Mula mula tak pernah ada comfiden di sebabkan suara garau dan payau. Tapi lepas di eksplen oleh senior, baru lah aku tau yang right after kau cakap depan mic announcement tu, suara kau akan otomatik jadi comel macam sailormoon.


Dan memang betul pun setiap kali nak paging customer sumpah rasa suara sexy gila rasa macam nak cium suara sendiri. Heh.


Maka hari ni macam biasa lah security kompleks call aku dan suruh paging. Ada customer lupa nak tutup lampu kereta.


" Selamat petang kepada pelanggan kami yang budiman. Sila ambil perhatian. Kepada pemilik kereta bernombor, AEY 3434, AEY 3434, LAMPU KERETA ANDA SEDANG BERBUNYI. Sila menuju ke arah kenderaan anda dengan segera. Terima kasih. "


LAMPU KERETA. SEDANG BERBUNYI.
LAMPU KERETA.
LAMPU KERETA.
LAMPU KERETA.
LAMPU KERETA.
SEDANG BERBUNYI.


Mana kau belajar lampu boleh ada bunyi, setan.



My Dairy




Diulang, MY DAIRY.
By Fatin Nabilah tahun depan darjah empat.
Adik kesayangan namun kerap bergaduh sebab dia selalu marah bila aku nak cium dia.
Di post dalam notes facebook beliau.



**


MALAM KHAMIS Hari ni ialah hari jumaat, semalam iaitu hari khamis,malam hari itu kena cakar.Saya punya dada sakit,sangat.Apabila saya bangun pagi-pagi,saya tidak sedar lagi.Selepas saya mandi,saya ternampak cakaran di badan saya.Saya berasa terkejut.Saya beritahu ibu saya yang saya ada cakaran pada badan saya.Saya meminta ubat kepada ibu saya.Tetapi ibu saya kata "ITU BUKANNYA LUKA."


PETANG/PAGI KHAMIS
Petang itu saya berasa sangat seronok.Saya berjoging bersama ayah saya di bonganvilla.Rumah saya dekat sahaja dengan bonganvilla.Selepas itu saya bermain bersama-sama kawan-kawan saya.Kami ingin berkenalan dengan budak baru.Tetapi mereka malu.Tapi kami pun malu.Budak-budak baru itu ada 3 orang.2 orang perempuan seorang lagi lelaki.Tapi saya tidak kenal lagi namanya.Sekian MY DAIRY saya hari ini.

BYE
ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHHIWABAROKATUH


**


Malu dengan adik sendiri. Setiap kali habis tulis blog, tak pernah bagi salam. Nah, sekarang aku pun nak bagi.

ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHHIWABAROKATUH. Bai.


Padu






Dua puluh-tiga

























Walaupun sebenarnya kena marah dengan division head sebab aku memberontak jugak nak cuti hari sabtu haritu, tapi aku hadapinya dengan tabah dan kering hati. Bukan apa, kalau birthday seminggu sekali mungkin la nak marah aku ambik cuti hari sabtu. Ini birthday pun setahun sekali. Setahun sekali nak sambut. Setahun sekali nak makan kek. Setahun sekali nak dapat hadiah pilih sendiri (kehkehkeh). Setahun sekali juga ada perasaan berada di era 23 tahun. Sungguh berasa wanita dan remaja sekali.


Walaupun aku adalah selalu whine pasal kerja aku, but after all I should be thankful to God that now I have everything that I want. Great family, great partner, great friends, great work.
Terima Kasih tak terhingga di atas nyawa ke 23 tahun.






Lelaki, tolonglah..




Cabut bulu hidung kau. Tak, susah sangat ke nak bersihkan bulu hidung? Kenapa aku selalu sangat jumpa lelaki yang bulu hidung panjang panjang sampai tekeluar? Apa ingat tu sebagai hiasan buat perempuan tergoda ke? Susah sangat ke nak spend barang 5 saat pergi duduk depan cermin, kembangkan hidung dan tengok ada bulu hidung ke tak kat dalam hidung kau. Lepas tu ia hanya mengambil masa sebanyak kurang 2 saat bagi mencabut beberapa helai bulu hidung kan? Melainkan kau seorang yang procedural gilaaaaaa sebelum cabut bulu hidung kena buat senaman hidung dulu. Nyanyi lagu negaraku 2 kali baru boleh ada feel cabut bulu hidung sendiri. Bukan, aku bukanlah nak belagak penasihat cum motivator kat sini mengenai kebersihan ke apa. Cuma aku nak bagitau kat semua lelaki lelaki, mungkin anda semua silap. Bulu hidung yang banyak dan terkeluar adalah tidak seksi mahupun meksi, jauh sekali pepsi.


Sekian. Hidung yang bersih adalah hak milik setiap insan.



Search This Blog

Powered by Blogger.